Asekuracja RS

Ostatnimi latami na Słowacji stało się popularne oznaczanie rodzaju asekuracji za pomocą międzynarodowych symboli RS. Oznaczenia te pozwalają się zorientować czy droga ma asekurację tradycyjną (R), czy sportową (S). Są też drogi o mieszanej asekuracji RS (na wybranych odcinkach lub całych wyciągach). Jest też drugi człon wyrażany za pomocą cyfr 1-6, gdzie mamy podaną jakość asekuracji. Przykładowo RS1 oznacza, że droga ma bardzo dobrą asekurację ze spitów i zestawu standardowego kości.

Drogi na własnej asekuracji

R1 Bardzo dobrze asekurowalne. Punkty solidne, godne zaufania i liczne. Loty krótkie i bezpieczne.
R2 Dobra asekuracja. Punkty solidne, godne zaufania ale mniej liczne. Loty do kilku metrów bez konsekwencji.
R3 Asekuracja wymagająca. Punkty osadzone mogą być niepewne i (lub) dość odległe. Możliwe loty do 7-8 metrów bez konsekwencji.
R4 Asekuracja bardzo wymagająca. Punkty odległe od siebie i i słabe (wytrzymują tylko krótkie loty). Loty do 15 metrów, z ryzykiem wyrywania przelotów i ryzykiem urazu.
R5 Asekuracja ryzykowna. Niewiele przelotów, do tego słabych (wytrzymują tylko krótkie loty).  Loty długie i niebezpieczne - duże ryzyko urazu i możliwość uderzenia o ziemię/półkę.
R6 Asekuracja bardzo ryzykowna. Długie odcinki z iluzoryczną asekuracją. Crux nie ma asekuracji. Lot może być śmiertelny nawet dla całego zespołu.

Drogi obite spitami / ringami

S1 Obicie skałkowe. Dystans między punktami nie przekracza 3-4 metrów. Loty krótkie i bezpieczne.
S2 Odległości między punktami do 5 metrów. Trudne ruchy możliwe nad punktami. Loty do 10 metrów, ale bezpieczne.
S3 Odległości między punktami nieraz powyżej 5 metrów. Możliwe długie loty, ale w miarę bezpieczne.
S4 Odległości między punktami nieraz powyżej 7 metrów. Długie i trudne pasaże bez przelotów. Loty długie z ryzykiem urazu.
S5 Odległości między punktami powyżej 10 metrów. Długie i trudne pasaże bez przelotów. Lot bardzo długie, raczej z urazem (na stanowisko, półkę, glebę).
S6 Pojedyncze stałe punkty, nawet powyżej 20 metrów od siebie. Loty mogą być nawet śmiertelne.

Komentarze obsługiwane przez CComment

Powiązane artykuły

Górska deklaracja etyczna UIAA

Górska deklaracja etyczna UIAA

Atrakcje turystyczne na Podhalu

Damian Granowski instruktor taternictwa PZACześć! Jestem Damian – założyciel bloga drytooling.com.pl . Na mojej stronie znajdziesz opisy czy schematy dróg wspinaczkowych oraz artykuły poradnikowe. Teksty są tworzone z myślą o początkujących, jak i bardziej zaawansowanych wspinaczach. Mam nadzieję, że i Ty znajdziesz coś dla siebie.
Jeśli potrzebujesz dodatkowego szkolenia z operacji sprzętowych, technik wspinaczkowych czy umiejętności orientacji w górach, zapraszam na moje kursy.

Używamy ciasteczek

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.